Falter / Klapper mit Zeltboden?

Da dies eine sehr schwere Frage ist gibt es diesen Forumsbereich
Der Papa
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Falter / Klapper mit Zeltboden?

Beitrag von Der Papa »

Hallo,

Schön bei Euch zu sein.
Da meine Kinder noch zu klein (3 und 1) zum Camping sind habe ich noch kein Gefährt.
Persönlich komme ich vom Zelt (in Jugendjahren auch großes Steilwand) und finde das bei warmem Wetter auch sehr angenehm.
Meine Frau will aber nicht ´auf dem Boden´ schlafen. Hatten auch schonmal einen Wohnwagen geliehen: schön.
Da aber Wohnwagen schwer aufzubewahren und teuer sowie bei Sonne recht stickig sein kann als Kompromiss ein Falter / Klapper.
Wenn es denn in ein paar wieder los geht (gehensollte?)...

Doch ich hätte gerne eine Besonderheit:
fest installierter, oder besser noch angezippter, Boden im Zeltteil.
Habe die Links durchgeforstet und so was nur bei Smitveld gefunden (siehe Pfadfinderlager auf Rädern). Finde ich als Zeltmann toll.
Aber meine Caravanfrau wohl ehe nicht.
Ist auch etwas klein und der Kinderbereich nur dünn gepolstert.
Dann gibt es noch den Raclet Safari (neues Modell?), aber wird da die Bodenplane mit den Seiten verbunden?

Kurz gesagt:
Wer hat eine Idee welcher Falter / Klapper diesen Wunsch erfüllt?

Danke für Tipps.

Der Papa
Rabo
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Beitrag von Rabo »

Hallöle,
der 3dog hat das auch, ich bin persönlich da nicht so begeistert von, da man beim Einklappen den Boden komplet säubern muss, sonst gibts ferkelei. Bei Regen stell ich mir das besonders prickelnd vor. Leider ist der 3dog auch recht teuer :cry: Aber Du kannst ja mal eine Anfrage starten.
http://www.3dogcamping.eu/de/
Rabo
Der Papa
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Präzisierung

Beitrag von Der Papa »

Danke Rado,

Leider Hat 3dog nur zwei Klapp-Schlafplätze.
Wir möchten schon 4 haben.
Am besten mit kleiner Sitzgruppe dazwischen.

Daer Papa
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rewinima
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Beitrag von rewinima »

Hallo,
wir haben uns auf verschiedenen Messen und Händler, auch in NL, die unterschiedlichsten Falter angesehen. Aber außer beim Holtcamper habe ich keinen festen Boden im Vorzelt erblickt. www.holtcamper.nl Dort wird der Fußboden mit einem Reißverschluß am Vorzelt festgezippt, so dass man ihn auch nicht schmutzig einpacken muss, sondern rausmacht und ihn dann reinigt. Holtcamper ist halt auch nicht billig!!
Die sind meistens so aufgebaut das das Vorzelt mit einem separatem Campingteppich ausgelegt werden muss.
Gruß aus OHZ-Ohlenstedt. Wir wohnen dort, wo andere Urlaub machen
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Beitrag von Tom »

:hi:

Beim CombiCamp wird der feste Deckel zum Boden im Vorzelt. Da hast du dann auch nicht das Problem mit dem Schmutz beim Zusammenpacken. :wink:
Wenn du dann ein weiteres Vorzelt anbringen willst, hat dieses allerdings keinen angezippten Boden. :cry:
Gruß
Tom :camp1
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Beitrag von Rabo »

:hi:
also wenn ich mir den Safari so ansehe, bin ich der Meinung, das der auch keinen angezippten Boden hat, http://www.raclet.fr/pdf/Raclet2008.pdf was ich noch nicht so ganz verinnerlicht habe ist, warum muss der Boden unbedingt fest mit dem Zelt verbunden sein? Solltest Du Sorge wegen der Kleinen haben, so kann ich Dir sagen, das Guido mit seinem Sohn (damals 8 Monate) auch ohne festen Boden ausgekommen ist.
Rabo
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Warum der Boden sein sollte

Beitrag von Der Papa »

Ich weiß der Wunsch klingt exotisch und vielleicht ist er auch unerfüllbar.
Doch hier mal meine Gedanken / Erfahrungen.
Die Erfahrungen stammen von Steilwandzelt und Wohnwagen mit Vorzelt, sind also nicht vom Falter. Aber die Thematik ist universell.

1. Ein Wohnzelt (= Vorzelt) sollte einen Boden haben, ist angenehmer und erzeugt ein "drinne" Gefühl. Das Gras zerläuft sich sonst und wir auch staubig / matschig.

2. Bei längerer Standzeit (kenne bis zu 3 Wochen) will man auch mal die Krümmel, etc. entfernen. Das ist auf nacktem Boden schlecht machbar.

Also mindestens Zeltteppich (am besten mit Bodenplane drunter).
Aber warum ans Zelt gekoppelt?

3. Bei Ankopplung hat mal keine "Schmutzrinne" die obige Sauberkeitsbemühungen stört.

4. Es ist automatisch winddicht.

5. Man muß bei gelegentlichem Wolkenbruch nicht extra den Faulstreifen eingraben.

6. Der Boden ist leichter auszurichten, muß nicht separat mit Häringen versehen werden und verrutscht nicht so leicht.

7. Bei Familienzelten ist das inzwischen guter Standard (siehe z.B. www.outwell.com, ist übrigens nicht nur für Zelte sondern auch Zubehör ein toller Link: haben Klapptische 80x150 und 80x180!)

Daher wäre es schön diesen Komfort auch am Falter / Klapper zu haben.
Und die caravangeneigte Frau ist dann auch leichter in den Falter zu kriegen :-)

Der Papa
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Beitrag von Rabo »

Nun denn
zu 1. ein atmungsaktiver Teppich im Vorzelt ist einer geschlossenen Plane möglichst vorzuziehen, da der Rasen geschont wird und nicht gammelt
Zu 2. Auch diesen Teppich kann man kehren, die ganz kleinen Krümel fallen einfach durch
Zu 3. Bedenke, dass Du den Kram kompl. einpacken musst, d.h. Gewicht wird nicht weniger und Du musst den Boden reinigen sonst hast Du nicht lange Spass an dem Falter
Zu 4. Mit Wind hatte ich noch nie Probs, auch nicht bei Sturm in Böen bis 11
Zu 5. War bis jetzt nicht nötig und wir hatten schon Regen..oha
Zu.6. Der Teppichboden müsste eigentlich nur an den 4 Ecken (wenn überhaupt) befestigt werden, mit dem Ausrichten gabs bei mir auch noch nie Probs
Zu 7. Du kannst Familienzelte nicht wirklich mit Faltern vergleichen.

Ich fürchte, einen Falter, wie Du ihn benötigst: Für 4 Personen ausreichend mit Boden gibts nur von Holtcamper und der ist teuer, aber vieleicht belehrt mich einer der anderen eines Besseren.
Rabo
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Also dann... Bitte groß!

Beitrag von Der Papa »

Hallo Rabo,

Mir ist schon klar daß der feste Zeltboden nur ein Wunsch und nicht zwingend notwendig ist. Dachte ich frag mal ob jemand so einen Falter kennt.

Scheinbar nein, okay.

Dann zählt nur noch Breite der Betten (oder das Zeltstyling des Smitveld Beauvist...).
Um der Frage vorzubeugen: die Kinder müßten evtl. etwas separiert liegen (Bruder & kleine Schwester) und die Eltern sind recht breit :-)

Da scheint der SK Falter mit 2x170 zu führen.
Dann der Jamet Arizona mit 2x165.
Der Trigano Vendome ist mit 175 + 153 auch schön und sicher der häufigste.

Gibt es da einen Vorzug für einen der genannten oder fehlt noch einer?
Gerade die vielfältigen Vorzelte sind attaktiv.

Der Papa
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Beitrag von Rod »

Hallo Papa,

willkommen im Forum.

Mit fällt auch kein Klappcaravan ein, der einen festen oder einzipbaren Boden für das Vorzelt hat und für vier Personen geeignet ist.

Im verganenen Sommerurlaub war neben mir ein Holländer mit einem älteren "Zambezi". Der hatte einen einzipbaren Boden für das Vorzelt.

Allerdings löst das dein Problem nicht. Denn der Zambezi ist eine Art Kult-Falter und im oberen Preissegment wie die Holtkamper angesiedelt. Ausserdem ist das gute Stück für zwei Camper konzipiert. Der Sohn der Holländer schlief in einem kleinen Zelt. Wobei der Zambezi pfiffig ist. Ich fand die Verarbeitung sehr gut und der Falter war schnell aufgebaut.

Viele nehmen hier einen Vorzeltboden der durchlässig ist. Das hält den Schmutz ab und Krümel fallen durch die kleinen Öffnungen. Ausserdem überlebt der Rasen unter diesem durchlässigen Boden besser. Ich kann aber verstehen, dass ein fester Boden eine Art "Haus-Gefühl" gibt.

Beste Grüße, Rod
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Beitrag von Rod »

Vergessen: Hier geht es zum "Zambezi-Club", viele Bilder. Da könnt ihr schauen, wie er aussieht.

Beste Grüße, Rod
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Und es gibt ihn doch: Falter mit angezipptem Zeltboden

Beitrag von Der Papa »

Hallo,

Habe nicht aufgegeben und bei www.bega-vouwwagens.nl eine Beschreibung des Raclet Safari gefunden.

Da wird erklärt:
Aanritsbaar grondzeil dus geen water of ongedierte meer in de voortent - vandaar de naam Safari.
Also genau was ich möchte. Wenn man sich die Bilder (auch im Raclet-Katalog) mal sehr genau ansieht findet man auch an den Vorzeltseiten innen den weißen Streifen des Reißverschlußes.

Zudem ist das Tunnelvorzelt von einer Person aufstellbar:
De eerste 1 persoons opzetbare tunnel tent ontworpen door Raclet.

Das Vorzelt läßt sich vorne öffnen oder noch durch ein Sonnensegel ergänzen.
Wobei Aufbau ohne Vorzelt auch möglich ist.

Und das ganze dann mit zwei Klappbetten 165x200 in einem recht kompakten Hänger!

Bin begeistert!

Nur die Farbe ist etwas gewöhnungsbedürftig: sehr hell und sommerlich.


Mit besten Grüßen,
Der Papa


P.S.:
Wenn jemand den Raclet Safari auf einer Messe (oder beim Händler, gibt es einen in Deutschland?) aufgebaut sieht bitte mal berichten.
Soll der Durchbruch sein ;-)
Raclet Safari - Doorbraak in de vouwwagenmarkt
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Raclet Safari: erster Bericht (Achtung: Englisch)

Beitrag von Der Papa »

Hier mal für alle mein Traumfalter Raclet Safari im Bild und erstem Vergleich.

Einzigartig macht ihn die Verbindung von
eingezipptem Vorzeltboden,
Tunnelvorzelt ohne Erker (Ein-Personen-Aufbau),
2 Klappbetten 165cm breit mit Lattenrosten
kompaktem Anhänger

BildBild
BildBild
BildBild

Hier ein Bericht eines vergleichenden Messebesuches bei dem der Raclet Safari sehr gut wegkommt.
Hervorhebungen durch mich.
Autor ist Taylor Trent, das Forum www.ukcampsite.co.uk :

When I started to look for a trailer tent I struggled to understand what the differences were between models and between manufacturers. Brocures are poor and manufacturers web sites appalling. Yesterday we went to the National Boat Caravan and Outdoor Show. I got a chance to look at various new trailer tents and thought I would share my impressions with anyone considering buying a trailer tent. I cannot cover everything so I was looking at tents that sleep a family of four comfortably rather than those with huge amounts of space. This is a personal assessment of course and I cannot guarantee the technical information here as it is based on what I remember including discussions with sales people and because, not being a journalist, I have not checked the facts.

Size

For a family of four the Cabanon Stratos-sized units seem to be a reasonable size. We are talking of an awning around 14 square meters enough to fit a table and chairs for four as well as a kitchen under the awning at the same time. The Trigano Chantilly is in this class and their Oceane makes the grade in its longer 315 guise. The Raclet Safari is also big enough but their Quickstop needs the extended awning.

Bed-wise the Trigano Chantilly, Cabanon Stratos and Raclet Safari seem generous and are certainly big enough to be comfortable for a six-footer. The same sized person will still fit in the Raclet Quickstop and Trigano Oceane but the beds are a comfortable fit rather than generous.

Speed

The clear winner here was the Raclet Quickstop which can be erected very rapidly indeed. It is fast to unfold and does not need pegging. All the other units mentioned here do need to be pegged. Some of the same unfolding technology also applies to the Raclet Safari making it a good alternative if you need larger accommodation. This includes neat tensioning adjustments on poles that unfold in a clever arrangement designed to be quick and easy to use. The Trigano Oceane and Chantilly models have different technology including webbing straps to pull the cabin section up while unfolding. While a little less obviously elegant perhaps than the Raclet Safari, these are still quick to deploy. The Cabanon needs the inside of the cabin to be attached and removed each time it is assembled including the beds themselves. They say that this helps prevent the inner getting damp if the outer is wet but it clearly appears to be the slowest and most cumbersome.

I was unable to assess the time to erect and take-down the awnings. The Trigano Chantilly and Cabanon Stratos awnings seem to have the minimum number of poles so this could be in their favour. All the units I mention could be pitched just as the cabin with no awning.

Longevity


The Trigano Oceane and both Raclets are steel construction and have both galvanised trailer chassis and bodies. The Trigano Chantilly also has the galvanised trailer but a with a PVC body. The Cabanon Stratos has a galvanised trailer chassis but it was not clear that its steel trailer body was galvanised as well.

Both Raclet and Trigano made a point of the fact that the cabin canvas is easily and quickly removed for winter storage.

One stand placed a list of canvas weight (thickness) on display. I reproduce part of it here:

Make Roof Canvas Wall Canvas
Trigano 340g 280g
Cabanon 290g 260g
I do not have any numbers for Raclet.

I was only able to establish details on spares for the Trigano models and then only sketchy ones. First though I was promised that all were available, which sounds good. A spare pole was estimated at being around the £10 mark. Canvas, if damaged, can apparently be repaired rather than replaced. For the Raclet, I was told that a replacement built-in groundsheet, for the Safari model, was available at around the £100 mark. The impression I got was that spares are available but that you should ask specifically for each tent you are considering. The Trigano Oceane comes with a breakdown showing which part numbers apply to which parts - something I considered a good sign.

Comfort


In the end everyone’s opinion here will be different. Here are some pointers as to what you might include in your thinking though.

Canvas

The thicker canvas on those models that have it will dampen noise and light levels a bit more as well as keeping heat in more effectively.

Windows

The best cabin windows have three layers. These are an inner fly screen mesh covered by a clear, see-through plastic panel that can be unzipped and rolled up for ventilation. The mesh keeps the insects out while the clear panel allows you to see while remaining waterproof. On top of these two layers a dark canvas panel can be rolled down and zipped in place for maximum light suppression. Note that being able to roll the clear plastic and canvas out of the way is a must for comfort.

Additional niceties are an inner curtain to allow you to rapidly establish privacy during the day and some way of holding the clear and canvas panels from the mesh to allow ventilation while keeping rain out. Often when it is raining in summer is when you most need the ventilation of course. Finally there is the ability to open even the mesh to allow maximum ventilation or for access.

From my memory The Triganos and the Raclets had the best kind of cabin windows. The Trigano Chantilly deserves a special mention because of its neat ventilation design where a fiberglass pole allows the back window to be propped open without the need for additional guys. Equally the Raclets seemed to offer the most ventilation with guy-assised ventilation on several windows.

Beds

The number one requirement has to be to make sure that you fit of course. Thicker mattresses are likely to be more comfortable, as I doubt any in a trailer tent mattress will be too thick. I should have (but did not) collect numbers for matress thickness for the different models.

The Trigano Chantilly and Raclet Safari both have slatted beds. This means the mattress is mounted on slats with some mechanical give as opposed to a solid board. This means more comfort than a solid bed and, I was told, reduces condensation under the mattress.

Storage

All the tents have lockers in the cabins. The Quickstop is the least accommodating here though while the others have marginal differences in the size and layout from what I could see. It is also worth noting that the Quickstop is the one model where you could be really challenged to fit larger items (like folding chairs or folding tables) into the trailer for carriage. While you need to check with all the trailers the Quickstop is on the small side overall while built-in cupboards and a kitchen unit that fit within the trailer body make for little available space in the central trailer well. For awkward items the Triganos and the Raclet Chantilly are probably the most likely to have space. The Cabanon Stratos is almost as big but the central well does not flare at the rear like the other two and it has some small drawers that rob some of the length.

Once the tent is put up, then having a number of storage pockets helps to keep things tidy. The Triganos score well here and the Raclets have a number of pockets too.

Windproofness

Both Trigano and Raclet offer large external mud flaps. I know from experience that these can be a real boon in high winds. I wonder if the old-style rectangular frame awnings will behave better than the new hoop designs in high wind or at least require less securing with guys.

The Raclet Quickstop lacks the bed skirts that go between the bed platforms and the ground. Without these I wonder about the wind wicking heat from under the beds in cold weather and whether the turbulence will create more noise. I know the skirts are available but it should be remembered that when added these will increase pitching time since they will now need to be pegged like the others here.

Bits and Pieces

I do not know how to categorize these but providing hooks for hanging things, tie backs for securing things and all those little extras that make life more comfortable come in this category as does the quality of the zips and other fittings that can jam or fail in some other way. My impression is that The Triganos have the most of these small items and the best quality fittings but that the Raclets are equal, ahead or not far behind. One example is the presence of high-quality zips between the seat cushions and the bed cushions to keep the in place once deployed. Without these I was told the seat cushions can drop off onto the floor at night.

The one that seems to lack here is the Cabanon. It feels like they have kept costs down by leaving out detailed items that are not going to be so apparent in the showroom.

Safety

I did not manage to check this at the show, which I wanted to do, but the situation with regard to brakes is I believe as follows. The Raclet Quickstop and Safari have brakes as standard according to their brochure which I consider a really good feature. They are not strictly needed for most tow cars at this weight but surely they are a benefit. The brochure I picked up says that brakes are standard on the Trigano Oceane and optional on the Chantilly. This is curious as the Chantilly is the more costly and the heavier model but there you have it. My understanding is that brakes are optional on the Cabanon Stratos.

Wind-down corner steadies are standard on the two Raclets and the two Triganos. As I understand it these are optional on the Cabanon Stratos which I find extraordinary as these are the simplest, most rapid and effective way to ensure the trailer is steady.

Overall

Trigano
The summary for Trigano is that they are very complete. The build quality is high and the materials used are top-notch. The Chantilly offers higher levels of comfort and is probably the most comfortable of all the units I mention here. The Oceane is more affordable and in 315 guise offers much of what the Chantilly does for a better price and lower weight. At the price this is probably the best value trailer tent I saw.

Raclet
In summary for Raclet they offer the cleverest designs. They rival Trigano in terms of comprehensive facilities and you will have to judge who wins yourself. The Quickstop is the model for where speed matters but make sure its compromises are acceptable for you. The Safari rivals the Chantilly for comfort but has a newer curvy look. Ignoring price this could be the best of the trailer tents I saw scoring well on comfort, build and safety but I wish I had more information about the materials to say whether Raclet equal Trigano in terms of fabric quality.

Cabanon
The summary for Cabanon is that they have the most elegant-looking overall designs. The Stratos, and the similar but larger Neptune, awnings look great. At the same time these models seem to lack the attention to detail of either of the other two makes. In the end then I struggled to position the Stratos against the others. It does not seem to promise as much comfort as the Chantilly or Safari. It does not have an ingenious trick like the Quickstop’s rapid set-up times and it lacks in the design details of either of the Triganos or the Raclets.

One last note
I should say that I when I started looking at trailer tents the Stratos was my favourite design. I had read a lot of comments on-line that Cabanons use the best materials. While I still think they are good, from what I can establish, I do not believe that they are not quite up to Trigano’s specification and may not be up to the Raclet either. The point being that this is not their unique selling point. Cabanon seem like they should instead be offering their great look with reasonable build quality at a good price that compensates for their OK but not great fit-out. From the numbers (prices) I saw at the show this did not seem to be the case. In the end this value equation may be down to what you can negotiate with your dealer.

You probably have your own ideas and views so please correct me where I have got it wrong and add any details that others could use to help make up their minds. Why did I not cover other models? Simply because theye were not at the show or because I did not have time.

Taylor Trent



Spätere Ergänzung auf Kommentare, auch hier Raclet Support als sehr positiv dargestellt wie schon hier durch Schönwettercamper:

Thank you both for your kind words. I hoped that some of these ramblings might prove useful.

Cat, it is good to hear that Raclet have been so helpful on the service side. That is the sort of thing that can only be learned through experience.

Nafuk, I am sure that the salesperson at the show said the Safari was new this year. I noticed that it is on the front cover of their catalogue which is often reserved for the latest model. By-the-way, if you are looking at their 2008 catalog (which is currently available on-line) the photographs show the Safari in use with the kitchen that appears to be from a Quickstop. The actual Safari kitchen is shown on the 'Technique' page at the end of the brochure I believe.

Taylor Trent


Also mich bestärkt das in meiner Liebe zum Raclet Safari.

Der Papa
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Na mal sehen...

Beitrag von Der Papa »

Ich meinte gestern: wenn wir erst mal wieder mit den Kindern campen fahre, mit s einem schönenen Falter...
Und meine Caravanfrau: ich will aber nicht so einen Falter sondern einen Wohnwagen!

Vielleicht geht meine Begeisterung mit mir durch.
Passiert schon mal.

Der Papa
Rabo
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Hör auf Deine Frau

Beitrag von Rabo »

und kauf nen Wohnwagen, ausserdem fänd ich es klasse, wenn Du den obigen Text übersetzen könntest, mein Englisch ist nicht ausreichend und ich denke mal, für viele andre im Forum gilt das genau so.
Rabo
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